Zabytkowy cmentarz w Ostródzie

 To niezwykłe miejsce znajduje się w Ostródzie przy ulicy Czarnieckiego. Zapytacie, co niezwykłego w starym, zrujnowanym cmentarzu, otóż bardzo wiele. Zacznijmy od początku...
 Początki cmentarza datuje się na wiek XIX. Wtedy Ostróda wyglądała znacznie inaczej. Do końca XIX wieku miasto leżało na wyspie, opasane ramionami Drwęcy. Południowe ramiona rzeki zostały zasypane dopiero podczas budowy Czerwonych Koszar, czyli na przełomie lat 80. i 90. XIX w. Wtedy lokalizacja cmentarza nie była zapewne niczym nadzwyczajnym, dziś jest inaczej.
Cmentarz położony jest obecnie w samym centrum miasta. Miasta, które bardzo prężnie się rozwija i rozbudowuje, co możecie zobaczyć na moich zdjęciach, chociażby bardzo stary krzyż na tle klimatyzatorów. Lokalizacja niewątpliwie dodaje temu miejscu oryginalności, choć nie wiem czy to najlepsze słowo. 
 Wiek XIX był dla Ostródy bardzo nieszczęśliwy, a wszystko za sprawą epidemii cholery, która wybuchła w mieście w sierpniu 1831 roku. Zaraza zabrała 214 osób (wtedy Ostróda liczyła 2421 mieszkańców). Niektóre z ofiar zostały pochowane na opisywany cmentarzu.
 Na cmentarzu można spotkać dwujęzyczne nagrobki, polskie i niemieckie. Cmentarz łączy w sobie dwie kultury, dwa narody rozdzielone w późniejszych czasach przez wojny. Dwa narody, które znienawidzą się w czasie światowych wojen, tu leżą razem, spokojnie czekając na Dzień Sądu.
 Dla mnie to miejsce jest szczególne. Będąc dzieckiem przez wiele lat spędzałam wakacje w Starych Jabłonkach (około 10 km od Ostródy), dlatego w Ostródzie bywałam bardzo często. Odkąd sięgam pamięcią ten niezwykły cmentarz budził moją ciekawość, ale nigdy nie miałam odwagi, żeby przekroczyć jego bramę, nie wiem dlaczego, ale potwornie się go bałam, a strach był silniejszy, niż ciekawość. Dopiero po latach (w marcu 2018 roku) udało mi się odwiedzić to miejsce, tym razem bez strachu, a z aparatem. 
Pomimo że minęło ponad 20 lat, cmentarz nie przestał być dla mnie wyjątkowy, dlatego postanowiłam pokazać go Wam. Może Wam też się spodoba, może też uznacie go za niezwykły, wyjątkowy, może piękny...
Zapraszam na spacer po XIX wiecznym cmentarzy w sercu miasta.

 Cmentarz został wpisany do rejestru zabytków 20 kwietnia 1988 roku
Nr A-2396












Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Willa Zosinek - Milanówek

Cmentarzysko samochodów N.

Love kills, czyli tragiczna historia pewnej miłości - Warszawa